Ako jazdiť s dieselovým motorom !!!

Návod ako jazdiť s dieselovým motorom

Zahrievanie a prevádzka TDI motora. Preplňované vznetové motory (a obzvlášť TDi motory) sú veľmi účinné a teda produkujú menej tepla a zahrievajú sa pomalšie než porovnateľné zážihové motory. S TDIčkom prevádzkovej teploty na voľnobeh nedosiahneme, takže nemá zmysel štartovať niekoľko minút pred odchodom s cieľom zahriať motor a vykúriť interiér – to sa nestane. Najlepšie je jednoducho naštartovať a ísť.

Prvých pár minút je potrebné ísť citlivo, aspoň kým sa ukazovateľ teploty nedostane do rozsahu bežnej teploty. Problém však môže nastať pokiaľ sa so studeným motorom dostanete do dopravnej zápchy. Nízke otáčky totiž TDi neprospievajú a tým menej za studena. Občas sa odporúča pustiť všetky dostupné elektrické spotrebiče (vyhrievanie skiel, sedadiel, svetlomety, hmlovky …) aby sa aspoň trochu zväčšila záťaž motora.

ako jazdit s TDI

Neodporúča sa často nechávať TDi dlhšiu dobu bežať vo voľnobežných otáčkach – škodí to všetkým motorom a preplňovaným vznetovým obzvlášť. Okrem toho, že tým ničoho nedocielite (TDi sa na voľnobeh nezahreje), škodíte ventilovému rozvodu (nízky tlak oleja spôsobuje nedostatočné mazanie vačky, obzvlášť citeľné je to pri studenom oleji), turbodýchadlu (platí tu to isté ako v predchádzajúcom prípade) a tesnením v turbodúchadlu, ktoré pre 100% funkciu vyžadujú zvýšený tlak.

V žiadnom prípade by ste nemali po dlhšej jazde na vyšších otáčky (napr. pri rýchlej jazde na diaľnici) okamžite vypnúť motor, pretože to je práve častou príčinou zničenia turbodúchadla. Odporúčame preto postupne ochladiť turbo jazdou nižšou rýchlosťou (stačí pár kilometrov). Okamžité odstavenie vozidla a vypnutí motora po dlhej záťaži škodí turbodýchadlu, a to platí dvojnásobne u 1.9 TDi 81kW / 110 koní, ktoré je vybavené turbodúchadlom Garett VNT15, lenže je chladené olejom a viac sa v dôsledku variabilnej geometrie lopatiek zahrieva. Na druhú stranu poškodeniu turbodúchadla sa zvyčajne prejaví až pri veľmi častom opakovaní nepriaznivých faktorov.

Výkon a prevádzkové náklady

Motorom TDi vyhovujú otáčky okolo 2000rpm, turbo začína (v prípade VNT15) zaberať niečo okolo 1500rpm a naplno „tlačí“ okolo 2000rpm. Pri normálnej jazde je teda optimálny radiť približne pri 2500rpm a otáčky udržiavať medzi 1500 a 2000rpm. Hovorí sa, že ľudí kupujú kone a jazdí na kruťák – čo presne vystihuje prečo sa s TDi tak dobre jazdí, ak nejde Vám o nekompromisné športové zvezenie. Solídne atmosférický benzínový dvojliter bude mať niečo okolo 100kW pri nejakých 5500rpm a 180-190Nm pri 4000rpm – pri jazde rýchlosťou 100km / h bude točiť asi tak 2700rpm, vrchol krútiaceho momentu je teda nekonečne ďaleko a výkon pri týchto otáčkach môže byť cca 60kW. TDi (podľa modelu) má okolo 80kW @ 4000rpm a 300 Nm @ 2000 rpm – pri jazde „stovkou“ točí približne 2100 rpm a je teda na vrchole síl a púhych 2000rpm od vrcholu výkonu, aktuálny výkon pri týchto otáčkach je asi 60kW – teda približne rovnako ako u zdanlivo výkonnejšieho zážihového motora, takže sa s TDi ľahšie predbieha a netreba podraďovať pred každým len trochu strmším kopcom. Zároveň u TDI motorov a všeobecne motorov vybavených turbodúchadlom je možné ľahšie ešte zvýšiť výkon prostredníctvom úpravy dátovej mapy riadiacej jednotky (chiptuning).

Najsilnejšou stránkou TDi je spotreba, ktorá u TDi predstavuje približne 65% spotreby porovnateľného benzínového motora, aj keď od nového roku sa mierne zmenšilo rozmedzí medzi cenou benzínu a nafty. Napriek tomu stále náklady na palivo vychádza len o niečo vyššia ako polovičná. Údržba je však naopak o niečo drahšie ako pri benzínovom motore. Väčšie sú nároky na kvalitu oleja, zato ušetríte na sviečkach. Vzduchový filter sa mení rovnako často ako u zážihových motorov, palivový zhruba po 50.000km, čo prináša oproti benzínu mierne až zanedbateľné predraženia. Jediný pravidelný výdavok je na výmenu rozvodového remeňa a napínacie kladky, ktorá by mala byť vykonaná u Octavie každých 90.000km toto je ABSOLÚTNE NEVYHNUTNÉ A NEVYHNUTNÉ, v žiadnym prípade sa nesnažte tu šetriť. Čo sa týka nepredvídateľných výdavkov – ťažko povedať kedy budú a aké. Snáď len pomerne často u TDi motorov okolo 80 000 km odchádza snímač hmotnosti vzduchu.

Zdieľaj článok:

5 komentárov k “Ako jazdiť s dieselovým motorom !!!”

  1. dobri den moze sa tdi vitacat do visich otackach naprikat pri dvojke a pri trojke ja mam vocwagen passat 1.9 tdi 81kv ma najazdene 270000ts a mislim si ze ma taki slapsi vikon ak ma mat mozeto bit timi kiometrami coma najazdene a pretim som ho nechaval trosku bezat na mieste asi tak 10minut nevjem ci ajto nieje vtom alebo tim olejom cosom donho dal kastrol 5v40

    1. Motor sa môže samozrejme aj vytočiť do vyšších otáčok, ale musí byť zahriaty na 90°C. Za studena sa nesmie motor vytáčať. Slabší výkon môže spôsobovať zanášanie TURBA alebo nejaký iný komponent, treba to bližšie špecifikovať.

  2. Dobry den prajem . Chcel by som sa opytat. Mam cerstvi vodicak a idem si kupit auto za 2000 eur hlavne na cestu do prace . Chystam sa robit teda cca 80 kilometrov denne 40 tam a 40 spat . Cez vikendy by som rad jazdil viac 200-300 kilometrov napriklkad za sobotu. Co mi mozete poradit ? Chcel by som diesel ale odhovaraju ma od toho.. Ake auto a aka znacka su vhodne pre moje podmienky co sa chystam jazdit? Dakujem

  3. Dobry vecer ja sa chcem opytat mam skodu fabiu combi TDI 1,4 naftu. Pri startovani to je jedno ci je leto alebo zima raz nastartuje hned na prvy krat inokedy na cca 2,3 krat.. a stava sa ze pri startovani zacne buchat akoby slo spod kapoty vsetko odletet. Viete mi poradit cim to je, co treba opravit, vymenit??? Je nova bateria, filtre, olej, vacky, zhavice..uz som zufala. Dakujem za odpoved.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Časový limit je vyčerpaný. Znova načítajte kód CAPTCHA.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.