Príprava auta na STK a EK

Ak nám pomaly expiruje 2 ročná doba od poslednej STK a EK, tak vždy si vstúpime do svedomia s otázkou prejdem alebo neprejdem pri následujúcej kontrole ? Keď sa nám blíži koniec STK a EK, hneď si všímame auto viac a viac, hlavne pri starších ročníkoch aut.  Je to chyba, že auto kontrolujeme iba pred kontrolou, mali by sme si ho všímať častejšie. Bohužiaľ v 85% si auto nevšímame vôbec a hovoríme len “ šak jazdí, tak je všetko v poriadku“ Ak máme nové auto tak nás STK a EK nemusí 4 roky vôbec trápiť. Po tejto dobe relatívne pri novom aute nevznikajú nijaké veľké nedostatky, aby auto neprešlo cez STK a EK. Samozrejme záleží aj od prevádzky vozidla, na aký účel bolo používane. No problém začína pri vozidlách starších ako 8 rokov a tých sa pohybuje po slovensku viac než dosť. Pravda všetko sa odvíja od finančnej situácie , kde si slováci nemôžu dovoliť novšie autá, ale to som trocha odbočil.  No vráťme sa k tým nad autám +8rokov.

Pri týchto autách nad 8 rokov býva samozrejme aj väčší nájazd kilometrov, neplatí to pri autách, ktoré sa používajú len do kostola, ale aj tam môžu vzniknúť nejaké chyby, hlavne pri tých čo začnú samovoľne hrdzavieť napr. felicia.

  • Asi najväčším nedostatkom čím trpia autá je výfuková sústava a na STK a EK si toho všímajú. Väčšinou posledná časť vo výfukovej sústave je skorodovaná „zhrdzavená“. Najviac trpí výfuková sústava v zime  a to rozdielom teplôt. Ak si zabehnete na zdvihák, alebo máte doma jamu všetko si skontrolujete či nemáte nejaké viditeľné poškodenia. Takto hrdzavý výfuk si na STK určite všimnú.

hrdzavy vyfuk a stk

  • Ďalším veľmi dôležitým prvkom je brzdová sústava, na ktorú sa kladie veľký dôraz. Treba skontrolovať stav brzdových kotúčov platničiek, či niekde niečo netečiea a v prípade nejakej netesnosti si závadu hneď odstrante. Predídete problémom a  nemusíte sa potom nahánať. Brzdovú kvapalinu ak ste nemenili ale 4 roky, radšej si ju vymente, tá sa tiež na STK kontroluje. Nemente ju ako niektorý chytráci že iba odsajú z nádobky brzdovú kvapalinu a dajú novu. Treba ju vymeniť v celom systéme inak si koledujete o problém s brzdami.
  • Pri STK sa kontroluje aj stav nápravy na tzv trasadle, kde sa pohybuje iba náprava a zistujú sa nedostatky. Volné čapy ramien a čapy na riadení sa budú prejavovať buchotom. Samozrejme ak počujete buchot od nápravy pri kontrole tak určite ste ho počuli aj pri normálnej jazde pri prejazde nerovností. AK ste sa na to vykašlali nemusíte cez STK prejsť.
  • Pneumatiky sú tiež veľmi dôležité. Treba si skontrolovať hĺbku dezénu(predpísaná hĺbka dezénu je minimálne 1,6 mm) Skontrolujte si aj či sú není pneumatiky zjazdené. Treba si dať potom spraviť geometriu kolies.
  • Veľmi dôležitou vecou je aj kontrola osvetlenia  (stretávacie svetlá, diaľkové svetlá, obrysové svetlá, stretávacie svetlá, diaľkové svetlá, svetlá do hmly, smerové svetlá a spätné svetlá). Treba skontrolovať či nám funguje nastavovanie sklonu predných svetlometov. Ak nám nefunguje máme problém.
  • Netreba zabudnúť na povinnú výbavu vozidla tú Vám môžu tiež skontrolovať. Hlavne si skontrolujte  expiráciu na autolekarničke.
  • Dôležitou kontrolou no čo každý zabúda je zasklenie vozidla.  Prasknuté predné(čelné) sklo Vám tiež nepomôže k prejdeniu cez STK.  Taktiež folie na čelnom a bočných predných sklách sú u nás není legálne.

Ak som niečo zabudol môžete napísať  aj Váš postreh…..

Zdieľaj článok:

2 komentáre k “Príprava auta na STK a EK”

  1. Napíšte prosím či je možné bez problémov pristaviť vozidlo na STK v zimnom období ak sú na ňom namontované letné pneu.Ide o vozidlo ktoré je veterán a cesty nie sú pokryté snehom, ani ľadom ani námrazou ! Za všetkých motoristov Vám ďakujem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Časový limit je vyčerpaný. Znova načítajte kód CAPTCHA.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.