Budem písať hneď k veci. Mali sme u nás doma návštevu a nahodili sme s rodinným známym debatu o autách. Sťažoval sa na malý účinok bŕzd, pozoruje to už cca jeden rok. Tak som mu ponúkol, že ak sa mi uvolní trocha môjho času pozriem sa na to. S úsmevom prikývol a že či to stihnem do dvoch dní, čaká ho tam STK, odpoveď bola jasná – nie 🙂 . Za dva dni mi volá s tichým hláskom kedy si nájdem čas a hneď na to začal o neúspešnej STK, brzdy mu slabo brzdili. Dali mu aj lehotu na odstránenie závad.
Prišiel s autom a protokolom z STK, škoda že ho nemám prefotený zadné brzdy dokonca boli v červených číslach. Čudujem sa mu ako vôbec mohol prevádzkovať také auto, ešte aj on to cítil. Najhoršie na tom je, že takí ľudia môžu zraniť niekoho iného. No ale už k veci po demontovaní kolies som nespozoroval nič, dokonca brzdové kotúče a dostičky boli v dobrom stave. Určite boli menené ale 30 000 km dozadu.
Vyskúšali sme chod brzdových strmeňov a na pohľad vo vodiacich konzolách chodili dobre . Nakoľko každý brzdový okruh mal rapídne znížený brzdný účinok, problém nebude v kotúčoch ani doštičkách. Spýtal som sa známeho kedy mu naposledy menili brzdovú kvapalinu, odpoveď bola na moje prekvapenie rýchla a to cca 5 rokov dozadu. Na STK mu merali bod varu brzdovej kvapaliny a test bol OK. Tak sme išli najlacnejšou variantou a to výmenou brzdovej kvapaliny. Začali sme od zadného pravého kolesa, kde po prvom zatlačení brzdového pedála začala vytekať čierna tekutina, ktorá sa vôbec nepodobala konzistenčne na brzdovú kvapalinu v nádržke. Obsahovala určite aj vodu. Doteraz pravdepodobne bola vymenená iba brzdová kvapalina v nádržke a nie v okruhoch. To iste bolo aj v ostatných brzdách. Po výmene brzdovej kvapaliny sa účinnosť bŕzd podstatne zvýšila. Známy po testovacej jazde zostal milo prekvapený, čakal investíciu do 500€ a nakoniec ho to stálo len nejakých 15€ 🙂 a hurá na STK.
Mates