Turbo a jeho dochladzovanie po jazde.

turboKúpa auta s turbodúchadlom je pre niektorých ľudí nočná mora. Čo som počul tak veľa ľudí sa vyhýba motoru s turbom práve z dôvodu dochladzovnia turbodúchadla po jazde. Argumenty boli typu predstav si, že ideš do práce a potom musíš čakať ešte tri minúty na parkovisku a mať motor naštartovaný na voľnobehu aby sa Ti turbo schladilo. Ak toto neurobíš zničíš turbo behom par desiatok tisíc kilometrov. Sám v robote stretávam pána na staršom Hyundai Santafe čo po zaparkovaní si zapáli cigaretu a auto má na voľnobeh. Podotýkam že to ide do práce a robí to každé ráno aj v lete. Keď som si predstavil situáciu že po 7km jazde do práce, kde sa pomaly ani motor nezahreje, mám mať ešte auto na voľnobeh na tri minúty kvôli dochladzovaniu turba ? Ako je to vlastne majú Tí ludia čo to tvrdia pravdu ? Zistoval som čo a ako.

V podstate majú pravdu o tom dochladzovaní, ale majú to pomýlené v tom “ a to kedy to turbo dochladzovať“… Čítal som si o tom niečo podrobnejšie a pýtal sa znalých automechanikov. Vraj netreba sa obávať auta s turbom, turbo sa má dochladzovať po ostrejšej jazde, ak sa jazdí s prívesom alebo po jazde na dialnici. Predstavte si že idete 100km rýchlosťou 140km/h a chcete natankovať. Pri zjazde z dialnice prejde auto 50m a hneď vypnete motor rozpálené turbo sa ešte točí ale bez mazania olejom, lebo po vypnutí motora nejde olejové čerpadlo. Treba nechať auto naštartované na voľnobeh cca 50s až 1min, aby sa rozpálené turbo mazalo stále olejom, kým neklesne jeho teplota. To isté sa má spraviť aj po ostrejšej tzv. športovej jazde 🙂 Sám som si aj po kúpe auta s turbom vyskúšal ako to vlastne je s tou teplotou. Nalogoval som teploty za turbom a dokonca som to robil pri regenerácii kde teploty sú ešte vyššie. Turbo sa behom 1min30s sekúnd schladilo na optimálnu teplotu a to bolo zaťažené ozaj dosť.

Sám cestujem 7 km do práce motor vôbec nevytáčam a nezatažujem ho zbytočne. Ale pre istotu, keď zaparkujem mám auto na voľnobeh kým si dávam dole pas a potom až vypínam motor 🙂 Pri ostrejšej jazde chladím voľnobehom cca 1min.

Aké máte skúsenosti vy?

Zdieľaj článok:

2 komentáre k “Turbo a jeho dochladzovanie po jazde.”

  1. Mám tak isto auto s turbom.A nevidím v tom problém nechať po dlhej , ostrej jazde motor pobežať na voľnobeh.Do konca to robím po každej jazde , nie len po dlhej.Po vypnutí motora teplota ešte stúpne čo je samozrejme , a olej ktory ostane v turbe na hriadeli sa na ňu napieka , čo má za následok jej vydieranie a nakoniec začne olej presakovať cez ňu do sacej časti a následne do sania a motora , a čo sa stane ak sa olej zrazí s horucím vzduchom ? Skarbonuje , a taký motor stráca výkon a aj životnosť.Tak isto je dobre nechať pobežať motor aj bez turba , a to s toho dôvodu aby sa ochladili všetky súčiastky , ako som spomínal vyšie že po vypnutí teplota ešte viac stúpa.Zase vraj nieje dobre nechávať dlho bežať motor na voľnobeh z dôvodu nedosatočného mazania súčiastok , lebo prac.tlak olejového čerpadla je slabý , no ale tomu by som neveril , na také otačky to postačuje si myslím.Skúste popočúvať , keď štartujete studený motor ako hneď klepe a utíši sa lebo sa na súčiastky dostane hneď olej.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Časový limit je vyčerpaný. Znova načítajte kód CAPTCHA.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.