Časté závady turba a to strata výkonu, trhavý pohyb, čierny dym alebo auto ide v núdzovom režime môže spôsobovať jeho nesprávna regulácia. V samotnom turbodúchadle nemusí byť problém. Preto treba vedieť vyselektovať presne chybu. Môže sa stať, že ozaj je problém v samotnej regulácii a nie v turbe. Predstavte si že vyhodíte 500euro za nové TURBO a pritom Vám stačilo vymeniť regulačný člen za 50euro.
Turbo je regulované ventilom, ktorý sa nazýva „elektropneumatický menič tlaku“ EPW alebo EUV „elektrický prepínací ventil“ zaleží od motora vo vozidle.V nových vozidlách sa nachádzajú turbodúchadlá len s plynulou reguláciou VTG ( Variable Turbine Geometry – Variabilná geometria Turba) . Napríklad v motoroch TSI sa využíva obtokové turbodúchadlo s elektronickou reguláciou klapky, TSI nepoužíva natáčacie lopatky.
Funkcia regulácie turbodúchadla
Situácia pri malom natočení rozvádzacích lopatiek
Elektomagnetický ventil plniaceho tlaku je neustále aktivovaný riadiacou jednotkou motora.
V podtlakovom ventile je maximálny podtlak. Natočenie rozvádzacích lopatiek je malé. Dosahuje sa rýchlo maximálneho tlaku.
Veľké natočenie rozvádzacích lopatiek turbodúchadla
Elektromagnetický ventil plniaceho tlaku N75 je bez prúdu.
V podtlakovom ventile je atmosferický tlak. Natočenie lopatiek v turbe je veľké. Takéto nastavenie lopatiek je tiež núdzové nastavenie.
Natočenie lopatiek do medzipolohy
Motor musí podávať výkon, ktorý zodpovedá podmienkam jazdy. Turbodúchadlo zaisťuje motoru optimálny plniaci tlak.
Elektromagnetický ventil N75 je v súlade s podmienkami jazdy.
Príde k nastavení podtlaku, kde jeho úroveň leží medzi atmosferickým tlakom a maximálnym podtlakom. Podtlak musí vyvolať také natočenie lopatiek , ktoré je potrebné pre určitý počet otáčok motora a pre určitý rozsah záťaže. Natočenie rozvádzacích lopatiek sa vplyvom neustáleho regulačného procesu priebežne mení tak, aby sa stále dosahovalo požadovaného plniaceho tlaku.
Carloss
Je smutné že článek pojednává o regulacích a přitom jsou tu jen dvě ….. přitom jich existuje víc a světe div se kazda funguje jinak a kazda ma v podstate stejne zavady ale ve vysledku s jinou příčinou a řešením ….. polovičatý článek o ničem …. to kto písal ? študent prvého ročníku ? 😀 😀