Od nástupu emisnej normy euro 5 musia mať všetky dieslové auta filter pevných častíc DPF(Diesel particulate filter)alebo vo francúzku FAP(Filtre Anti Particules). Predajcovia nového vozidla, alebo jazdeného väčšinou ani nespomínajú, že sa v aute takýto filter nachádza. Pri novom aute si nemusíme lámať hlavu tam filter vydrží aj cez 130 000 km(podľa štýlu jazdy). Horšie je to pri kúpe auta z druhej ruky, ktoré má na tachometri cez 200 000 km. Pri takomto nájazde môžme očakávať problémy.
Predstavte si situáciu, idete po meste ,auto sa Vám zohreje nad 60°C a snímač tlakovej diferencie vykazuje väčšiu tlakovú stratu ako je povolená tak sa spustí regenerácia DPF/FAP. Vtedy pri pasívnych DPF systémoch ako to ma napr. koncern VW začne vstrekovanie nafty do výfukového systému a tá spustí vypaľovanie, kde teploty za turbom a DPF/FAP dosahujú aj 750°C. Trvanie regenerácie zavisí od zanesenosti filtra. Väčšinou je trvanie cca 12minut pr jazde 60km/h. Samozrejme záleží aj od štýlu jazdy. Ak sa regenerácie DPF nedokončia koledujeme si časom o problém.
Častými regeneráciami a hlavne nedokončenými(ak sa jazdí len v meste) sa filter pevných častíc skôr zanesie a potom sa už sám nevie obnoviť a je zrelý na výmenu. Väčšinou ľudia ani nevedia že DPF/FAP filter majú v aute tak jazdia ako im vyhovuje „veď to je len auto“, ale filter si žiada určitý typ prevádzky napr aspoň raz za čas vybehnúť na diaľnicu a auto riadne prevetrať. Toto doporučujem ak Vám zasvieti kontrolka DPF 🙂 .
Ako zistíte kedy auto regeneruje DPF?
Autom počas jazdy tak par krát cukne(auto ma oneskorený nastup plynu) , začne mať o niečo vyšiu spotrebu a z výfuku môže vychádzať viac dymu. Samozrejme zase zaleží aj od typu motora a DPF.
Na fotkách môžete vidieť, ako vyzerá momentálne najrozšírenejší DPF – filter pevných častíc pre vozidlá Volkswagen.
Dnes sa stretávame s rôznymi alternatívami čo spraviť ak filter pevných častíc vypovedá pomaličky svoju službu.
1. Odstránenie DPF/FAP mechanicky a softwerovo ošetriť RJ motora.
2. Vymeniť DPF/FAP za nový originál, kde sú ceny niektorých od 2000 euro aj do 3500 euro.
3. Vymeniť DPF/FAP za novú náhradu z druhovýroby, kde sú ceny cca do 600 euro.
Sám počúvam názory typu daj si ho odstraniť veď to stojí iba 300euro. Väčšina z nás ktorý problémy z DPF riešili tak sa vydali cestou prvej varianty a to odstránenie filtra pevných častíc natrvalo. V niektorých krajinách sa aspoň čo som počul začína sledovať prítomnosť DPF a to meračom častíc na princípe laserového snímania. Je otázka času kedy za odstránený DPF/FAP dostanete mastnú pokutu.
Druhá varianta je pre majetnejších a firemné autá, kde sa na peniaze tak nepozerá, tam sa kupuje originálny filter. Je jedno či stojí 300euro alebo 2000euro.
Tretia varianta je náhrada DPF/FAP z druhovýroby, ktorá bude pravdepodobne mať najväčší úspech v budúcnosti. Tí ktorí si kúpili jazdené auto za 5000 euro a majú za nový filter dať 2000 euro táto varianta je pre nich najlepšia, keď nechcú mať v budúcnosti problémy.
Naftových motorov sa už nemusíme báť 🙂