Originálne verzus značkové autodiely: rozdiel je jedine v cene

Máte rok staré auto a potrebujete jeho bežnú údržbu v autoservise? Nemusíte hneď utekať do autorizovaného servisu a strachovať sa o výšku konečného účtu. Aj nezávislý autoservis vám poskytne rovnako kvalitné služby a autodiely bez toho, aby ste prišli o zákonnú záruku, výhodou je neporovnateľná cena, no s istou dávkou rizika.

Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že ide len o chytanie za slovíčka, medzi označením originálny a značkový autodiel je podstatný rozdiel. Nie však v otázke kvality či spracovania, odlišné sú jedine ceny. Pretože kým za originálne diely zaplatíte vysokú sumu, tie značkové zoženiete aj o 30 % lacnejšie bez toho, aby ste svojho štvorkolesového najlepšieho priateľa ukrátili o primeranú starostlivosť.

Len 25 % originálnych autodielov

Máloktorý motorista tuší, že výroba áut sa realizuje v pomere 25/75. Za týmito číslami sa neskrýva nič iné, len podiel originálnych súčiastok vyrobených konkrétne pre tú-ktorú automobilku v porovnaní s tými takpovediac „všeobecnými“. Pretože kým práve 75 % autodielov v autách pochádza od výrobcov náhradných súčiastok, len 25 % je skutočne originálnych. Veľa ľudí sa však obáva návštevy nezávislého autoservisu z toho dôvodu, že by použitím neoriginálneho príslušenstva stratili spotrebiteľskú ochranu. Zbytočne tak tlačia peniaze do tých autorizovaných, ktorí za to, že používajú autodiely označené konkrétnou značkou, pýtajú od majiteľov áut peniaze s tzv. „vysokohorskou prirážkou“.

V prípade bežnej kontroly, výmeny filtrov, oleja či kontroly bŕzd môžete ušetriť nemalé peniaze. Vďačiť za to môžete najmä blokovej výnimke, ktorá u nás platí od roku 2004. Jej hlavnou myšlienkou je ochrana zákazníkov v otázke záruky na nové auto. Bloková výnimka umožňuje motoristom používať namiesto originálnych autodielov tie značkové bez toho, aby stratili nárok na bežnú záruku. Spomínaných 75 % súčiastok totiž pochádza od výrobcov, ktorí časť svojej produkcie posielajú priamo do výrobných hál automobiliek a časť na trh s náhradnými dielmi. Výrobok je rovnaký, jediný rozdiel je v krabici, v ktorej sa nachádza.

Bloková výnimka umožňuje motoristom pri údržbe áut používať značkové (neoriginálne) autodiely s jedinou podmienkou – musia byť v rovnakej kvalite. A keďže tieto väčšinou vychádzajú z rovnakej linky, zákazník nie je viazaný návštevou autorizovaného servisu. Pokojne sa môže obrátiť na tie menšie a lacnejšie. Situácia je iná jedine v prípade, ak majiteľ auta požaduje výmenu autodielu a chce pri tom uplatniť záruku od predajcu. Vtedy nemá na výber a návšteve autorizovaného servisu sa nevyhne.

Dopredu si zhodnoťte riziká

Na Slovensku bol proces zavedenia blokovej výnimky dvojfázový: od roku 2004 platilo, že zákazník nestratil záruku návštevou neautorizovaného autoservisu, no od 2010 sa záruka zachováva aj po použití neoriginálneho autodielu. Najväčším rizikom pri takomto postupe je, že naraziť môžete napríklad na neférového mechanika, ktorý použije iné ako výrobcom nastavené postupy, respektíve použije nekvalitné súčiastky. Ak sa vám auto neskôr pokazí „vďaka“ zlému autodielu, ktoré nebolo rovnakej kvality ako originálne, pri uplatnení záruky vás ani bloková výnimka neochráni. Jednoducho o záruku prídete.

Zdroj foto: pixabay.com

Zdieľaj článok:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Časový limit je vyčerpaný. Znova načítajte kód CAPTCHA.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.