Na blogu je niekoľkokrát spomínaný filter pevných častíc DPF, aký je drahý, aké dokáže spôsobiť problémy a aké sú následky súvisiace z jeho upachtím. Trocha si to zrekapitulujeme a povieme si čo najviac vplýva na výdrž filtra pevných častíc.
Tento štupel vo výfukovom potrubí môže prerásť cenu ojazdeného auta, aj keď si to veľa ľudí neuvedomuje aký drahý špás majú v aute 🙂 Samozrejme v niektorom článku sú popísané aj ceny DPF filtrov. Ceny originálnych presahujú koľkokrát aj 2000 euro. Problémy spojene s DPF dokážu jazdu v aute poriadne znepríjemniť, v podobe núdzového režimu a svietiacich kontroliek na prístrojovej doske. Kamarátovi sa stalo že pri predbiehaní kamióna auto stratilo z ničoho nič výkon, musel sa normálne zaradiť späť za kamión. No mal proste štastie že sa nič nestalo. Najprv si mechanici mysleli že je problém s turbom. Ale po výpise z diagnostiky sa skôr za chybu ukazoval DPF. Našťastie kamarát mal problém iba so snímačom diferenčného tlaku a nie so samotným DPF filtrom. Mechanik povedal nech sa chystá už pomaly aj na výmenu samotného filtra pevných častíc. Auto už malo cez 245 000 km s pôvodným DPF (jazdené iba na diaľnici). Rozprával sa s tými mechanikmi a vraj niekedy je DPF zanesený už po 90 tis km. Robia to hlavne mestské krátke jazdy tzv „Nákupové jazdy“.
Koľko teda vydrží DPF v aute? Ako bolo spomenuté na filter pevných častíc najviac vplývajú podmienky jazdy, väčšia záťaž je pre DPF mestská prevádzka , ako diaľničná prevádzka. Problém hlavne nastáva pri regenerácii DPF ,ten sa pri mestskej jazde nedokáže vypáliť na nulovú hodnotu. Keď sa spustí vypaľovanie (regenerácia) filtra tak tento proces trvá cca 15minút pri ideálnych podmienkach jazdy, záleží od zanesenosti filtra. Prerušenie regenerácie sa Vám vymstí nižšou výdržou samotného DPF. Pri dialničnej prevádzke Vám filter vydrží aj cez 200 tis km, lebo sa stihne vypáliť. V podstate ani nebudete vedieť, že nejký filter máte. Zato pri mestskej jazde sa Vám bude často zobrazovať kontrolka DPF. Oznamuje Vám že by ste mali ísť s autom dlhšiu trasu a dodržiavať určité podmienky jazdy. Máte to napísané aj v návode na obsluhu auta. Samozrejme pri novom aute vydrží DPF dlhšie aj pri mestskej prevádzke. Spôsobuje to neopotrebovanosť motora, nafta sa spaľuje ako má, auto má nižšiu dymivosť je to viac faktorov, ktoré som sa dočítal. Dajme tomu že nové auto jazdené pri mestskej prevádzke najazdi s DPF 130 tis. km kým sa zanesie. Ak príde na výmenu DPF na aute ktoré má cez 130 tis km, nový filter nevydrží ďalších 130 tis km ale len napr. 90 tis km. Tento jav spôsobuje opotrebovanosť motora a zvýšená dymivosť.
Ako jazdiť s DPF?
Hlavne mu nerobí dobre prudká akcelerácia tzv “ plynový pedál na podlahe“ (zvýšená dymyvosť)
Snažiť sa jazdiť v otáčkach nad 1800 ot/min (nepodtáčať motor, zároveň šetríte dvojhmotový zotrvačník)
Sem tam auto zobrať do Tesca čo je vzdialené 30 km, nie čo je vzdialené 2km.
Bohužiaľ auto s DPF si vyžaduje Vašu pozornosť. Filter pevných častíc FAP od PSA vyžaduje podobnú pozornosť a naviac mu treba doplniť aditívum, ale o tom neskôr.