Najčastejšie závady Turbodúchadla

Nečistoty v motorovom oleji

Nečistoty v motorovom oleji spôsobí veľmi rýchlo značné poškodenie všetkých ložísk turbodúchadla. Preto sa odporúča vykonávať riadne a včas výmeny motorového oleja i olejového a vzduchového filtra, rovnako ako výmenu oleja a oboch filtrov pri montáži nového turbodúchadla. Najčastejšou príčinou tohto druhu poškodenia býva:
– Poškodený alebo upchatý olejový filter, poprípade filter nízkej kvality
– Nečistota, ktorá sa do náplne motorového oleja dostala v dôsledku chýb pri servisnej činnosti
– Opotrebenie motora alebo výrobná chyba
– Zlá kvalita motorového oleja vedúce k jeho karbonizácii.

Poškodenie cudzím predmetom

Závada na turbodúchadle spôsobená vniknutím cudzieho premet je ľahko viditeľná a rozpoznateľná na poškodených lopatkách turbínového (dmychadlového) kolesá. Je nanajvýš dôležité pred montážou skontrolovať systém nasávania vzduchu do turbodúchadla rovnako ako okolie príruby výfukového Poruby. Nie je odporúčané pokúšať sa narovnať lopatky turbínového (dmychadlového) kolesá, pretože dôjde k neskoršiemu poškodeniu celého turbodúchadla. Neodporúča sa tiež vykonať montáž turbodúchadla s už poškodenými lopatkami, čo môže viesť k ich ďalšej deštrukcii a poškodeniu motora.

Nedokonalé mazanie turbodúchadla

Opakované prerušenie dodávok motorového oleja na krátku dobu (do 4-5 sekúnd) spôsobí poškodenie ložísk turbodúchadla. Medzi najčastejšie príčiny patrí:
– Montáž turbodúchadlá bez predchádzajúcej kontroly systému mazania
– Výmena motorového oleja a filtra
– Odstavenie vozidla na exterémně dlhú dobu
– Nesprávnym štartovanie (zvlášť v zimnom období s teplotami pod bodom mrazu)
– Nízky tlak oleja spôsobený závadou v systéme mazania
– Znečistenie oleja (napr. prienikom paliva či chladiacej kvapaliny do sústavy mazanie)

Prerušenie dodávky oleja

Opakovaná prerušenia dodávky motorového oleja na dlhší časový úsek (8-10 sekúnd) spôsobí prehriatie ložísk turbodúchadla s následným zadretím ložísk
aj poškodenie telesa rotora. Táto poškodeniu turbodúchadla patrí medzi vôbec najčastejšou a ich príčinou sú:
– Poškodený alebo obmedzený prívod motorového oleja do trubice prívodu mazanie turbodmychala
– Porucha na olejovom čerpadle
– Nedostatočné množstvo motorového oleja
– Prenikanie vzduchu do systému mazania

Prehriatie

Nadmerná teplota vo výfukovom systéme alebo okamžité vypnutie motora po režime vysokého výkonu spôsobí prehriatie turbínové skrine s následným zakarbonováním turbínovej skrine a rotora. Pred vypnutím motora sa odporúča nechať bežať motor 2-3 minúty vo voľnobežných otáčkach. Prehriatie turba najviac poškodzuje rotor na priemere jeho osi a na drážkach, ďalej ložiská a turbínové skriňa. V niektorých prípadoch dochádza dokonca k trhlinám v turbínovej skrini a popraskanie liatinového bloku. Medzi najčastejšie príčiny patrí:

– Upchatý čistič vzduchu
– Nedostatočný prívod vzduchu
– Náhle vypnutie motora po režime vysokého zaťaženia
– Karbonizácie nekvalitného motorového oleja
– Nedostatočné intervaly výmeny motorového oleja
– Prenikanie vzduchu do systému mazania
– Chybné olejové čerpadlo
– Nesprávna inštalácia turbínovej skrine
– Obmedzený prívod oleja

AUTOR:  Torreto

Zdieľaj článok:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Časový limit je vyčerpaný. Znova načítajte kód CAPTCHA.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.