Akumulátor – dobíjanie – funkcia

ELEKTRICKÝ SYSTÉM VOZIDLA

Funkcia štartovacieho akumulátora vo vozidle: Elektrické systémy vo vozidle poháňané spaľovacím motorom obsahujú dva zdroje elektrickej energie: akumulátor (batériu) a alternátor. Ak sú systémy funkčné, zdroje pracujú striedavo, t.j. nedodávajú elektrický prúd súčasne. Ak motor nie je naštartovaný, alebo ak rotačná rýchlosť kľukového hriadeľa nie je dostatočná na indukovanie prúdu v alternátore, batéria dodáva elektrickú energiu všetkým zdrojom zapojeným v elektrickom obvode.

 

Pri štartovaní motora dodáva batéria prúd pre štartér a systém zapaľovania. Keď motor beží, alternátor preberá funkciu zdroja elektrického prúdu a batéria ho prijíma, t.j. nabíja sa prúdom dodávaným alternátorom. Preto, aby sme poznali konštrukciu a funkciu batérie, musíme poznať systém, ktorého je súčasťou. Systém zapaľovania v benzínovom motore: Po zapnutí zapaľovania dodáva batéria prúd 6 alebo 12V na cievku, ktorá transformuje napätie na 20 000 V. Z cievky ide prúd na rozdeľovač, ktorý smeruje prúd na sviečky (keď motor beží). V budúcich automobiloch bude k dispozícii aj systém 36 V.

akumulator 1

 

Štartovací systém:

Keď sa spínač zapaľovania nastaví do polohy štartovania, batéria poskytne štartovaciemu relé impulz. Relé privádza prúd z batérie na štartér. Štartér je elektrický motor, ktorý poháňa zotrvačník až do naštartovania motora. Štartér spotrebúva množstvo energie a je značnou záťažou pre akumulátor, zvlášť v zimnom období.

 

Systém dobijania:

Dobíjací systém vozidla pozostáva z alternátora a regulátora napätia. Regulátor má udržiavať nabíjacie napätie batérie na primeranej úrovni za meniacich sa podmienok prostredia a prevádzky. Preto by mal byť regulátor nastaviteľný. Niektoré regulátory dodané z prvovýroby nemajú takúto vlastnosť, iné zasa áno. Normálne dobíjacie napätie pre 12V systém by malo byť rovné 14,0-14,4 V pri +25°C merané na kontaktoch batérie, pri voľnobehu na 2000 ot/min a so zapnutými svetlami vozidla. Toto sú parametre požadované pre batériu na dosiahnutie napätia, pri ktorom sa v akumulátore tvoria plyny, inými slovami také parametre, aby bola batéria plne nabitá. Dôležité tiež je, aby sa napätie
postupne zvyšovalo pri poklese teploty. Odhaduje sa, že dobíjacie napätie má narásť o 0,3 V na každých desať stupňov poklesu teploty. Keď teplota stúpa, zmena má byť opačná. Pri vyšších zaťaženiach spôsobených ventilátorom, elektrickým ohrevom okenného skla alebo vyhrievaním sedadiel, by pokles napätia nemal prekročiť 0,3 V. Počas testovania by mala byť batéria podľa možnosti plne nabitá.

Zdieľaj článok:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Časový limit je vyčerpaný. Znova načítajte kód CAPTCHA.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.