Čo je DPF ?
DPF (Diesel Particulate filter) po našom filter pevných častíc. Aj tak z toho názvu sme sa nič nedozvedeli. Je to len nejaký vzduchový filter čo účinnejšie zachytáva väčšie častice do sania nášho domáceho auta?
Nie. Tento filter sa nachádza vo výfukovom potrubí a slúži na zachytávanie pevných častíc, ktoré vznikajú prevádzkou motora, ktorý tento filter používa…. Ako prvý prišli s nápadom na zníženie emisií francúzsky inžinieri a ich výtvor sa volá FAP (Filtre a particules).
Ak má motor takýto filter DPF(VW group) alebo FAP(PSA) tak vzniká do budúcnosti veľké riziko nákladnejších opráv.
Motory si vykonávajú vlastnú diagnostiku na základe snímačov či už teploty alebo tlakovej diferencie. Tlaková diferencia je rozdiel tlakov pred a za filtrom. Napr. AK máte vysávač ktorý sníma zaplnenosť vrecka tak Vám prechádza indikátor zo zeleného poľa do červeného to znamená zvyšuje sa odpor(vrecko je zanesené).Samozrejme na aute je to vrecko(DPF,FAP) drahšie 🙂
Ak snímače zaregistrujú určitú zanesenosť tak sa spustí regenerácia pri ktorej sa musia dodržať určité podmienky jazdy a to napr:
Podmienky (Počas jazdy):
- Rýchlosť vozidla medzi 30-60 km/h
- Otáčky motora medzi 1500-2500 RPM (4. alebo 5. rýchlostný stupeň, automaticky v prevodovke Tiptronic)
- Dĺžka cyklu cca. 15-20 minút
- Teploty spalín pred turbom nad 700 ° C
Pri tejto regenerácii dochádza k vypaľovaniu filtra. Tento proces si auto riadi samo. Bohužiaľ nikdy sa nevypáli komplet celý filter čiže časom čaká majiteľa nákladná oprava, ktorá obnáša kúpu nového filtra… ceny v rozmedzí od 1000 euro do 3000 euro. Záleží samozrejme od modelu auta. Platí pravidlo „Keď chceš opicu musíš mať aj banány“
Prikladám foto filtra pevných častíc, aby ste mali predstavu ako vyzerá
Niektoré prípravky do nafty slúžia ako prevencia proti upchávaniu DPF filtrov.