Po každej sezóne či už letnej alebo zimnej, by sme si mali skontrolovať stav pneumatík. U tých lacných čínskych noname pneumatík musíte rátať s raz toľko zvýšenou pozornosťou. Treba si ich riadne popretáčať, popozerať a vizuálne skontrolovať či nemajú nejaké trhliny. Najdôležitejším kritériom kontroly pneumatík je hlavne bezpečnosť naša a ostatných účastníkov cestnej premávky. Zjazdené pneumatiky pod povolenú hranicu zákonom a to je 1,6mm pri letných pneumatikách, môžu v prípade nehody aj keď ste ju nezavinili, hrať veľmi dôležitú úlohu vo Váš „neprospech“. Ak sa skúmaním zistí nedodržanie povolenej hranice hĺbky dezénu, poprípade nejaké poškodenia pneumatík tak máte problém, ktorý Vás môže vyjsť pekne draho . Tak isto celkový stav pneumatík je veľmi dôležitý a netreba ho podceňovať.
Citujem zákon:
§ 5, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1, 6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis16) pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“.
Niekto najazdí za sezónu viac a niekto menej. Predpokladám že ľudia čo najazdia menej kilometrov si viac kontrolujú stav pneumatík ako Tí čo najazdia viac kilometrov samozrejme česť výnimkám. Do kategórie „Viac kilometrov“ zahŕňam ľudí čo jazdia väčšinou s firemnými autami a nemajú čas a ani chuť sa venovať svojmu služobnému autu. Sám poznám firemné autá na ktoré sa zvysoka kašle, majú zjazdené pneumatiky a celkovo úbohý stav, pritom firma prosperuje. Šéf jazdí na BMW s najkvalitnejšími pneumatikami a najazdí 10km denne. Zamestnenec na firemnom aute na najlacnejších čínach najazdí 300km denne. Bohužiaľ najlacnejšie pneumatiky sú není správna cesta “ je to jediná vec ktorá spája auto s vozovkou“
Čínske značky pneumatík nám bol čert dlžný, minule som čítal jednu debatu neviem presne kde som ju našiel inak by som sem dal link, ale bolo tam pekne popísané v akom stave sa prepravujú pneumatiky z číny(podotýkam tie noname značky). V prepravnom kontajneri boli doskrúcané, zvlnené a určite znehodnotené…. Nejakým procesom ich dali dohromady, aby vypadali normálne ako má pneumatika vyzerať. Mám známych ktorí majú aj čínske pneumatiky, zatiaľ im držia. Každého koho som sa pýtal prečo čína? Tak vždy bola odpoveď „CENA“ a ešte „Na to moje jazdenie sem tam, nebudem kupovať nič drahšie“. Chápem takéto odpovede, tieto slovenské platy sú také nízke, že ľudia si nemôžu finančne vyskakovať.
V minulom článku „Lacné pneumatiky“ som popisoval, ako chce každý výrobca pneumatík ušetriť náklady a presúvajú svoju výrobu do číny. To neznamená hneď, že ten kvalitný výrobca automaticky degraduje kvalitu pneumatík to je zase o niečom inom. Hovoríme stále o noname značkách pneumatík z číny, ktoré sú super lacné a svojimi vlastnosťami niekedy nebezpečné. Čo som sa dočítal tak také čínske značky ako napríklad LING-LONG, HEADWAY a WANLI majú problémy za mokra. Brzdná dráha je vždy dlhšia ako u pneumatík renomovaných výrobcov a to môže zapríčiniť pár dokrčených plechov.
Majte správnu ruku pri výbere pneumatík a nezabúdajte, že vozíte aj svoju rodinu.