Výfuk – výfukový systém
Výfuk má dôležitú funkciu pri znižovaní hluku, ktorý motor vytvára spaľovaním a následnému odvodu spalín, zabraňuje taktiež k prenikaniu toxických plynov do ovzdušia.
Výfukový systém je veľmi namáhaná súčiastka automobilu. Pracuje v extrémnych podmienkach a sú to veľké rozdiely teplôt a extrémne tepelné zataženie. Tepelne zaťaženie spôsobuje napríklad DPF filter pri regenerácii, kde teploty výfukových spalín majú aj 800°C. Pri upravovaných autách to môže byť dokonca aj 1000°C.
Samostatný výfuk je ďalej namáhaný agresívnymi kyselinami, spaľovaním paliva a tiž silnými vibráciami. Z vonkajšieho prostredia je vystavený pôsobením soli a odskakujúcimi kamienkami, ktorá sú na ceste. Takéto mechanické namáhanie môže spôsobiť trhlinu na výfuku a oslabiť jeho konštrukciu. Pri poškodení výfuku príde k zmene hluku auta, následnej zvýšenej spotrebe auta a v niektorých prípadoch aj k vznieteniu vozidla. Preto by sa poškodenie výfuku nemalo odkladať.
Postupom času sa výfukový systém zmenil a to tým, že do výfukovej časti pribudlo viacero elementov a tým sú katalyzátory a rôzne filtre pevných častíc, ktoré majú za úlohu znížiť emisie.
Či už katalyzátor alebo filter pevných častíc, každé toto zariadenie aby si plnilo svoju funkciu potrebuje k svojmu chodu rôzne snímače teplôt, tlakových diferencií a lambda sondy. Každý jeden snímač vo výfukovom systéme ma svoju úlohu.
Pri katalyzátore poznáme lambda sondy pred a za katalyzátorom, ktoré nám regulujú bohatosť zmesi.
Pri filtri pevných častíc, ktorý je u moderných naftových motoroch je to zložitejšie. Tam sa vykonáva regenerácia. Filter pevných častíc po zaznamenaní zvýšenej tlakovej diferencie pred a za filtrom spustí regeneráciu, ktorá zvýši teplotu vo výfukovom systéme na cca 800°C. Pri tejto teplote dochádza k vypaľovaniu filtra pevných častíc a tým sa vlastne čistí regeneruje.